Van der Vorst Ziet Sterren interviews Madonna (Dutch TV) June 27

Peter van der Vorst flew to London a few days ago to interview Madonna for his Van der Vorst Ziet Sterren (Van der Vorst Meets Stars) TV show. Peter van der Vorst has spoken to Madonna previously in 2005 for her Confessions on a Dance Floor album. This wasn’t the most clever interview as some of his questions were ridiculous (will you show your SEX book to your children? How does it feel to be a middle-aged woman?)

We hope Peter has learned from his past experience and will come up with more classy questions.

The show will air June 27.

Read more

WHO IS MADAME X? IS IT YOU OR MADONNA?

What does it mean for one to be woke in 2019? Does it mean shouting your traumas and pain out of the street or to the front-view of your iPhone camera as a means of being a freedom-fighter and warrior for change and to be seen?  Madame X, also known as Madonna, is in the same world as us, and gulp— to your shock, she is thinking deeply of all the things that you think about, too.

A lot of people have always been repulsed by the idea of Madonna having any deeper thoughts about spirituality, existentialism or cultural commentary because of her point of privilege in society (being one of the most elevated living pop icons in the world, and all that) but in her most powerful work to date, Madame X, she knows this, and she deals with this conflicted anger by coming to place of acceptance that she can only be herself, and to be herself is “to dance.” The Maluma-assisted “Medellin” opens the record through a dream-sequence of a world where Madonna has dissociated from the reality of her fame and drifted into a world where she is being viewed as someone for her soul, cha-cha-ing in a ballroom with a hot Latin singer. We learn Madame X is not a nihilist. “For once, I didn’t have to hide myself…”

This is also a heartbreaking reminder that Madonna has had to fight to show her pain to the world in a way that will always be perceived as opportunist, corporate or manipulative. Everything she does is not enough – which she seems to be perplexed by, because all she wants is people to listen to her and to help others. And that’s how she has courted so much purposeful publicity around using shock in her career, to raise consciousness around everything from AIDS to LGBTQ rights, and to the tools of the magickal belief-system of Kabbalah.

Full article at V Magazine

Read more

Madonna: ‘Wat de MeToo-beweging zegt, vertel ik al mijn hele leven’ (Dutch interview)

Er wordt vooral gezwegen. En wie wil praten, fluistert. Wie toch geluid maakt, krijgt een nerveuze blik toegeworpen. De sfeer in de statige members club The Home House in Londen is vanavond op z’n best die van koffie en cake in een crematorium.

In de wachtruimte – lederen canapés, obers in driedelig zwart – werpt de ontmoeting met Madonna zijn schaduw vooruit. Interviewers uit heel Europa ijsbe­ren door het vertrek. Mummelend repeteren ze hun vragen voor de Queen of pop

Haar kroon mag dan iets minder glanzen dan in haar vroegere regeerperiode, haar status als het bekendste mondiale merk van de popmuziek staat nog fier overeind. Net als haar reputatie als ’s werelds onmogelijkste interviewkandidaat. Wie haar mag ondervragen – het laatste Nederlandse een-op-eeninterview dateert uit 2008 – treft steevast een gesprekspartner die sociale codes als ballast beschouwt tijdens een wedstrijdje verbaal worstelen.

Tien hele minuten zijn er vanavond ­– Madonna werkt bij voorkeur ’s avonds en ’s nachts – om de zangeres te bevragen over haar 14de studioalbum Madame X. Een album bijna net zo gevarieerd als de talloze gedaantes die Madonna in haar 36-jarige loopbaan heeft aangenomen. Van Colombiaanse reggaeton tot Jamaicaanse dancehall en van Kaapverdische Butaka tot een fragment uit het Noten­kraker­ballet.

 

Een album ook dat een herlancering betekent van Madonna als politiek activiste. Al zal ze straks op strenge toon doceren dat van ‘hernieuwde’ strijdbaarheid helemaal geen sprake is. “Ik ben nooit opgehouden. Toen ik in de jaren 80 voor de rechten van de homogemeenschap opkwam, was dat óók politiek.”

Een Amerikaanse pr-dame laat de verslaggever binnen in een aanpalende kamer en knikt naar een stoeltje tegenover een fauteuil waarop iemand met het hoofd op de leuning ligt. Het blijkt Madonna zelf. Een visagist brengt een verse poederlaag op haar voorhoofd aan. “Ga zitten. Ik rust intussen uit. Ik ben doodmoe van dat gepraat over mezelf,” klinkt het niet onvriendelijk vanaf de leuning.

Eenmaal rechtop is Madonna onmiskenbaar Madon­na. Haar blonde haar in een krul tegen het gelaat geplakt, sleufje tussen haar tanden en ondanks de tientallen zilveren kruizen om haar hals een ruim uitzicht op het beroemdste decolleté uit de popmuziek.

Schittert Madonna op sociale ­media tegenwoordig als strakgeretoucheerde ­versie van zichzelf, in levenden lijve is ze simpelweg een knappe vrouw. Vandaag gehuld in een zomer­jurk waarvan een modeverslaggever meteen de designer had kunnen raden. Ze draagt lange lede­ren handschoenen en geeft een minder stevige handdruk dan verwacht.

Madonna (Madonna Louise Ciccone, 1958) legde het fundament voor Madame X toen ze in 2017 in Lissabon woonde, samen met haar vier jongste kinderen. Reden voor de verhuizing was haar uit Malawi geadopteerde zoon David Banda (13), die werd ingelijfd door de jeugdvoetbalacademie van Benfica. Inmiddels is ze terug in Londen met haar dochter Mercy (13) en de tweeling Esterre en Stella (6), allen geboren in Malawi. Madonna’s oudste dochter Lourdes (23 ) en zoon Rocco (18) zijn het huis uit.

U was in Lissabon wat u eerder ‘een voetbalmoeder’ noemde. Maar u speelde ook met lokale muzikanten. Was u gelukkig daar?

“Zo zou ik het niet noemen, nee. Het was best eenzaam soms. Ik kende er niemand. Ik was een single mom met vier kinderen om voor te zorgen.”

Waarom ging u er dan wonen?

“Om mijn zoon de kans te geven profvoetballer te worden. Het leek me ook wel tijd voor een avontuur voor de Cicconeclan. Dus daar gingen we. Ik heb eerst goed onderzoek gedaan. Er zijn drie steden die goede voetbalacademies hebben. Barcelona en Turijn met Juventus waren de andere. Turijn leek me een heel intellectuele stad, minder plezierig voor kleine kinderen. Barcelona vond ik te veel een partyplek. Lissabon is kleiner, multicultureler ook. Daar zag ik ons sneller wennen.”

Uiteindelijk leidde jamsessies in lokale fadocafés tot de eerste liedjes voor wat Madame X zou worden. Behalve wereldmuziek is ook de wereldpolitiek nadrukkelijk vertegenwoordigd. Madonna neemt het op voor vrijwel elke denkbare verdrukte groep op Killers Who are Partying en brengt op Dark Ballet een ode aan Jeanne d’Arc.

(Tekst loopt door onder video)

Ook Batuka is politiek geladen. U gebruikt de metafoor van een naderende storm. Wat behelst die?

“Niets anders dan fascisme. Noem het extreemrechts, noem het ultraconservatief. Het is in elk geval eng. En het rukt steeds meer op. We moeten daar tegen opstaan.”

In hetzelfde lied gaat het over een oude man die wat u betreft de gevangenis ingaat.

“Dat is een metafoor voor verschillende politici. Ik kan een heel stel oude mannen opnoemen die achter tralies thuishoren.”

U had het niet over Donald Trump?

“Hij is er één van. Absoluut. Ik heb een fragment van de speech van een van de overlevers van de school shooting in Florida voor de song I Rise ­gebruikt. De wapenwetgeving in de VS moet echt veranderen. Ik kon niets anders dan er een liedje over schrijven.”

Het activisme lijkt weer helemaal terug in uw ­muziek.

Afgemeten: “Weer terug? Er is niets veranderd. Ook niet op politiek vlak, nee. Strijden voor mijn eigen rechten, mijn seksuele vrijheid als vrouw was ook erg politiek. Net als mijn werk voor de vrouwenemancipatie.”

Heeft de MeToo-beweging van uw werk geprofiteerd, denkt u?

“Dat denk ik wel, ja. Wat de MeToo-beweging zegt, vertel ik al mijn hele leven. Er zijn ongelijke machtsverhoudingen. Het is ontzettend belangrijk wat er nu op gang is gekomen.”

Was u verrast door de omvang?

“Toch wel, ja. Maar het is geweldig dat vrouwen nu eindelijk een stem hebben om dit te zeggen. Maar: we moeten verder, we moeten harder duwen. Vrouwen moeten ook gelijke kansen krijgen op de arbeidsmarkt, gelijke salarissen. Er is nog een lange weg te gaan.’

Een ander deel van uw activisme is wat u ‘ageism’ noemt.

“Het is een andere vloek van het vrouw zijn, ja. Je wordt geacht geen lol meer te hebben nadat je een bepaalde leeftijd hebt bereikt, heb ik gemerkt. Mijn leeftijd wordt tegenwoordig altijd in één adem genoemd met mijn naam, als een beperkende factor. Het is niets meer dan een nieuwe vorm van discriminatie en seksisme. Het leek wel een misdaad toen ik vorig jaar 60 werd. Die houding ga ik bevechten.”

We naderen het einde van ons gesprek. De pr-dame achter Madonna seint ‘laatste vraag’. Die zal dan over Madonna’s recente Songfestivaloptreden gaan. Haar show tijdens de finale in Tel Aviv zorgde zoals zo vaak voor rumoer. Dit keer niet vanwege de controversiële inhoud, maar omdat ze tijdens haar klassieker Like a Prayer vrijwel het hele lied vals zong. Op haar eigen YouTubekanaal plaatste de zangeres later een versie met recht­getrokken vocalen.

De kwaliteit van uw optreden werd ter discussie gesteld. Hoe beoordeelde u die zelf?

“Ik was er ontzettend blij mee. Ik heb precies gedaan wat ik bedacht had. Ik heb precies de show gegeven die ik had willen geven. En ik ben erg trots op de boodschap die ik heb overgebracht. Namelijk die van vrede tussen de Palestijnen en Israël (Twee van Madonna’s dansers droegen vlaggen op de rug, red.) Dáár was ik voor gekomen.”

Het interview zit erop. Nog een snelle vraag bij het afscheid dan.

Heeft u meegekregen wie het Songfestival heeft gewonnen?

“Zeker. Duncan. A Dutch dude. Net als jij.”

Kent u zijn liedje?

“Ik heb hem zien optreden nadat hij had gewonnen, ja. Hij heeft een goede stem. And he’s cute.”

Een handdruk. En dan heeft Madonna ineens nog zin in smalltalk. “Dus het Songfestival komt naar jouw land volgend jaar. Welke stad?”

Ik gok Rotterdam. Of waarschijnlijker: Amsterdam. Wilt u weer wil komen?

Voor het eerst is er een volle lach: “Ik denk dat ik deze keer even oversla. En daarbij: you don’t need any more trouble in Amsterdam.”

This interview appears in the Saturday edition of Het Parool

Read more

Madonna’s ‘Madame X’ Is Bizarre And Brilliant: Review

Madonna’s Madame X is a prime example of an A-list artist who knows she can do what the heck she wants – and boy, she does.

Her 14th studio album could just play it safe with the sort of infectious music that has taken dance floors by storm since the 1980s. It doesn’t, though this was implied by the first single, a duet with Colombian reggaeton singer and songwriter Maluma. “Medellín” came blasting out with so-fashionable Latin pop. The track pretty much defies you to keep still. You think Luis Fonsi had the market nailed? On the album,, we find Madonna, again with Maluma, doing a Latino workout on “Bitch I’m Loca.” Songs like this are straightforward enough.

Madame X is not Madonna playing it safe after four years away. Instead, she takes risks, some of which pay off brilliantly. While it may baffle some and not be so commercially-friendly as some predecessors, Madonna has been here before. Hands up, those who remember American Life in 2003 which mixed the mainstream, even her Bond theme “Die Another Day,” with daring concepts that were perplexing to some and misunderstood by others.

Straight after the “Medellín” opener, Madonna kicks into her “strange days” mode with the next two tracks.

First, “Dark Ballet” has a six-minute video with images of Joan of Arc. The lyric is incendiary too: “people tell me to shut my mouth, that I might get burned.”

 

Then “God Control” is also six minutes, starting with a languid rap and then breaking into choral backing, strings and lyrics such as “This is your wake-up call/ I’m like your nightmare/ I’m here to start your day… People think that I’m insane/ The only gun is in my brain/ Each new birth, it gives me hope/ That’s why I don’t smoke that dope.”

Madonna feels free to add some serious political comment with “Killers Who Are Partying.”

We perhaps had inklings that this was going to be a challenging Madonna album, from the time she announced that the Madame X persona was its cornerstone concept. For those who don’t know, Madonna has explained that “Madame X” was a nickname given to her by her dance teacher Martha Graham, who told the 19-year-old Madonna Louise Ciccone: “Every day, you come to school, and I don’t recognize you.” Madonna says that it gives her the chance to be a chameleon: anybody from a mother to a head of state, saint, nun or whore. These are roles she has played for years of course, and Madame X is being inevitably compared with Beyoncé’s Sasha Fierce persona.

Madonna, at 60, is definitely not stuck in a rut and is always interesting even with the flaws. Anyone who expects her to be making another Like A Virgin is both misguided and outdated. This is not a classic album to sit alongside Like A Prayer or Ray Of Light, may not win her many new fans and may not set the charts alight, but that’s not what this is about.

At its best Madame X has some moments that rate with her finest, such as the mid-pace, catchy Spanish-guitar tinged “Crave.” She croons “you’re the one I crave, and my cravings get dangerous.” Long may she remain a dangerous lady.

More at Forbes
Read more

Madame X Releaseparty @ Concerto report

I know I’m late….well not that late, believe me I won’t be giving birth again anytime soon.

But here I finally present to you the report of last night’s Madame X Releaseparty in Concerto Amsterdam. We have been part of the organisation of the approved releaseparties ever since Confessions on a Dance Floor in 2005 and they have become quite the tradition.

This was the first time Concerto was hosting the party, FAME (where all the previous releaseparties were hosted) decided not to host one this time. Concerto is a legendary store in the heart of Amsterdam and has been serving our collector’s dreams for quite a while. 

Yesterday we (moi, Dave and Amon) made sure to arrive on time in order to set things up, put up some posters, have some drinks, do a little dance, make a little love so we could get down that night. Madame X’s face was gazing at us from every corner of the Concerto Cafe. Some fans turned up quite early and others already grabbed a goodie-bag, but were quickly told to wait.

The sale of the incredible Madame X album went live at 19.00 while our own DJ Amon pushed play, or actually put the needle on it. With Madonna on the wall through a beamer and dancing the cha-cha-cha to Medellin the party was officially a go. There was a huge turn-up so unfortunately in the end there wasn’t enough goodies to put in all the bags and also we had to cut down on the free posters (not two but one per person). But in the end everyone went home with their items and free goodies.

It was a great opportunity for a lot of people to catch up, discuss the upcoming Madame X Tour and dance to the fantastic new tracks. A little before 20.00 yours truly had to depart as she had a date with Mariah Carey in the Ziggo Dome. While she’s absolutely fabulous I couldn’t stop thinking about the mindblowing new album, sorry Mimi. 

I truly hope everyone had a great time at the one and only Dutch Madame X releaseparty and I thank you all for coming!

Onto the next one!

Check out the photo gallery HERE

Read more

Madonna on Graham Norton tonight on BBC One

Host Graham Norton with (seated left to right) Sir Ian McKellen, Madonna, Danny Boyle, Lily James, Himesh Patel and Sheryl Crow during the filming for the Graham Norton Show at BBC Studioworks 6 Television Centre, Wood Lane, London, to be aired on BBC One on Friday evening. PRESS ASSOCIATION Photo. Picture date: Thursday June 13, 2019. Photo credit should read: PA Images on behalf of So TV

Pop superstar Madonna chats about her new album Madame X and upcoming shows at the London Palladium, while actor Ian McKellen talks to Graham about touring and turning 80. Director Danny Boyle and actors Lily James and Himesh Patel discuss their new comedy fantasy Yesterday, which tells of a struggling musician who realises something unexpected after an accident, and Sheryl Crow performs her new single Still the Good Old Days.

Vr 14 juni 2019

Tijd 23:40 to 23:59 (local time)

BBC One

Read more

The Big Read – Madonna: ”People pick on me. That’s just the way it is”

Controversy has followed Madonna through her entire career. Too loud, too outrageous, too provocative, too everything. But if you ever thought she’d slow down, think again. Her latest reincarnation, Madame X, is an eye-patch-wearing alter-ego bent on saying the unsayable, pushing the boundaries and cha-cha-cha-ing her way to pop glory. NME Editor Charlotte Gunn has an audience with the Queen Of Pop in London. 

Read more

Medellin Remixes Part 2 EP

Check out Medellin EP Remixes Part 2 now HERE

 

Read more

EXCLUSIVE: Madonna Opens Up About Bringing Her Children Into The Music World

Article heading image for EXCLUSIVE: Madonna Opens Up About Bringing Her Children Into The Music World
She is the undeniable Queen of Pop and now Madonna has had her Aussie fans in cheers after sitting down with Kate Langbroek for a one on one chat.

Joining Hughesy and Kate for her only Australian radio interview, Madonna revealed all sorts of details about her upcoming album ‘Madame X’ including the anger she wanted to vent in her work. Madonna also opened up about her personal family time with her kids and how she encourages them to be musical…

More at hit.com.au
Read more